Maatwerk software voor Haco Wonen & Slapen
Samenwerking HACO wonen & slapen en Blue Coded
Een familiebedrijf met visie
HACO Wonen & Slapen is al 55 jaar een begrip in de meubelbranche. Wat in 1967 begon als een houtwinkel in Den Haag, is uitgegroeid tot een succesvolle keten met 34 winkels in Nederland en 5 in Spanje. Als familiebedrijfonderscheidt HACO zich met een breed assortiment van meubels, bedden, accessoires en verlichting, dat direct uit voorraad leverbaar is. Het geheim achter hun succes? Een sterke combinatie van online en offline strategieën, scherpe prijzen dankzij gezamenlijke inkoop en een efficiënte logistieke aanpak.
Standaardsoftware volstaat niet
De groei van HACO bracht unieke uitdagingen met zich mee. Hoewel standaardsoftware aanvankelijk een oplossing leek, stuitte het bedrijf al snel op de beperkingen ervan. “Als je succesvol anders werkt dan de standaard in jouw branche, moet je processen niet aanpassen aan software, maar software aan je processen,” zegt Jan Lancée, bestuursvoorzitter van HACO. Met de opkomst van e-commerce ontstond een heldere visie: als klanten online CD’s en boeken kunnen bestellen, waarom geen meubels?
De oplossing: maatwerk
Zo’n 17 jaar geleden schakelde Jan de hulp in van Wouter en Maurice van Blue Coded (voorheen Webtechniek).Samen ontwikkelden zij het Meubel Order Systeem (MOS1), een maatwerkoplossing die processen zoals orderpicking, facturatie, logistiek en boekhouding integreert. Het systeem maakt centrale orderverwerking efficiënt:
- Voorraad wordt automatisch gereserveerd en gefactureerd.·
- Compleet gemaakte orders geven een melding aan de winkel, waarna pakbonnen worden gegenereerd.·
- Verkopers kunnen via tablets direct inzicht krijgen in voorraad, levertijden en kosten.
- Een aflevermodule met tablets zorgt voor digitale documenten en proof of delivery, inclusief foto’s.
Blijven innoveren
Elke drie tot vier jaar evalueert HACO de software. Door regelmatig updates door te voeren, blijft het systeem aansluiten bij de marktontwikkelingen. Recente verbeteringen richten zich op logistieke processen (MOS2), terwijl nu de verkoopmodule wordt vernieuwd. Het gebruik van aanvullende oplossingen, zoals een extern logistiekplanningssysteem, wordt naadloos gekoppeld via API’s.
Een langdurige samenwerking
De samenwerking tussen HACO en Blue Coded is een schoolvoorbeeld van een succesvolle, duurzame relatie. “Het verloopt niet altijd vlekkeloos, maar Blue Coded is altijd bereikbaar en biedt passende oplossingen,” vertelt Jan. “Ze begrijpen onze processen en denken mee over de impact van nieuwe ideeën.” Dankzij deze proactieve aanpak blijven beide partijen groeien en versterken ze hun relatie.
Digitaal en fysiek verder groeien
Volgens Jan blijft het proces van meubelverkoop eenvoudig (“verkopen, leveren, tevreden klanten”), maar het succesvol inrichten en beheren daarvan vraagt inzicht en standaardisatie. Dankzij hun maatwerksoftware kan HACO blijven investeren in zowel digitale als fysieke infrastructuur. De combinatie van flexibiliteit en innovatie maakt dat HACO haar concurrentie altijd een stap voor blijft.